نشر و توزیع آثار حجت الاسلام آزادبخت

این وبلاگ مختص به نشر و توزیع آثار مکتوب حجت الاسلام باقر آزادبخت -زید عزه- و دریافت نظرات خوانندگان آنها می باشد و هیچ فعالیت دیگری ندارد

نشر و توزیع آثار حجت الاسلام آزادبخت

این وبلاگ مختص به نشر و توزیع آثار مکتوب حجت الاسلام باقر آزادبخت -زید عزه- و دریافت نظرات خوانندگان آنها می باشد و هیچ فعالیت دیگری ندارد

کتاب اشارات فقهیه (شرح متاجر لمعه)

چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۷ ب.ظ

شرح لمعه از کتب فقهی محکم و ریشه دار حوزه های علمیه شیعی بوده و هست. این کتاب از دیرباز تا کنون متن درسی بوده است. با این حال معمولا طلابی که ذهنی عقلی و استدلالی دارند در مطالعه این کتاب -که اولین کتاب فقهی مفصل در سیر درسی حوزه است- با ابهامات مختلفی نسبت به مبانی آن و بلکه نسبت به شیوه تفکر در فقه مواجه می شوند. در غالب موارد هم تنها در جنبه های اصول فقهی به پاسخ سوالات خود می رسند و از ابعاد مختلف این کتاب استفاده نمی کنند.کتاب اشارات فقهیه بر اساس رفع همین دغدغه شکل گرفته و نگاشته شده است. پر واضح است که تامین این هدف مستلزم شرح و حاشیه نگاری بر همه شرح لمعه نیست.

 

این حواشی به دور از الصاق اقوال دیگران و تهیه کشکولی به نام شرح –چنانکه در برخی شروح کتب ادبیات عربی دیده می شود- در صدد تشریح مراد و برخی مبانی و روش فقهی شهیدین است. طلاب و دانشجویانی که آشنایی نسبی با مبانی فقهی و اصولی و نیز نگاه های فلسفه فقهی دارند بهتر می توانند از مطالب این شرح بهره بگیرند. «اشارات فقهیه» تلاشی است در صدد شناساندن مبانی و مختصات فقهی مذهب جعفری به نوآموزان این رشته و مطالعه آن می تواند شناختی آگاهانه تر را نسبت به رشته فقه در آنان ایجاد کرده و شور و شوق بیشتری را در تحصیل این رشته فراهم سازد.

مشخصات ظاهری:

صفحات: 579 صفحه (این کتاب مشتمل بر 181 حاشیه بر بخش متاجر از کتاب شرح لمعه (از اول تا پایان خیارات) است)

جلد: شومیز

قیمت: 110،000 تومان (با تخفیف: 750،000 تومان)

 

جهت تهیه کتاب، پس از اطمینان از موجودی کتاب، نسبت به واریز وجه کتاب و هزینه پستی و ارائه آدرس پستی خود اقدام کنید.

فهرست عناوینی که در این کتاب می بینید:

 

 

مقدمه. 1

الفـ : انواع کلی شرح. 2

بـ : تاریخچه فقه و آشنایی با خصوصیات دوران شرح لمعه 4

جـ: سطح بندی ملکه و مرتبه اجتهاد و معانی آن بر پایه تفاوت ادله اعتبار اجتهاد. 16

د: درباره کتاب حاضر: 20

دفتر یکم: مکاسب محرمه. 27

گفتاری در باب نسبت بحث مکاسب محرمه با کتاب بیع. 28

فقه ماده بیع و فقه صورت بیع. 30

علت عدم طرح ربای معاوضی در مکاسب محرمه 30

تشریح مقدمه شهید ثانی. 31

.................35

بررسی اعانه بر اثم و عناصر لازم برای تحقق آن. 35

................................................................38

دفتر دوم : کتاب البیع.. 40

الفصل الثانی فی عقد البیع و آدابه. 41

القول فی عقد البیع.. 42

 

اعتبارات و عناوین و اسامی مختلف اشیاء در ظرف تکوین و ظروف عرف عام و خاص... 45

معانی سه گانه اصالة الصحة در حوزه اعمال و عناوین اعتباری.. 47

اشکال و جوابی درباره تمسک به ظهور اولیه مفاهیم برای الغای قیود و ترتیب های احتمالی. 49

ریشه اختلاف در صحت عقد فضولی. 55

مناقشه در صدق غرر. 56

بررسیِ کلان قاعده اقدام و دلالت آن. 57

آیا علم به ممنوعیت شرعی یا قانونی یک کاری موجب لغویت قصد فاعل آن خواهد شد؟. 62

عدم نقض قاعده کلی مربوط به قصد و لغویت طلب امر نا ممکن. 63

محوریت تحقق عقلائی و عرفی بیع و ارتباط معاملی و رجوع بسیاری از شروط به آن. 64

نکته مهمی در تحقیق اجماع. 65

طرح یک پرسش مهم. 66

سه رویکرد مختلف در وجه اعتبار قدرت.. 67

ملزومات و لوازم قول مشهور. 67

معنایی جدید از بطلان در فقه و محیط عقلاء 68

لوازم پذیرش بطلان ظاهری.. 68

راه حلی عرفی و روان برای توجیه تعبیر شارح شهید. 70

روش استنباطی جامع و ریشه نگر شهیدین در تفسیر ادله و پیش گیری از تثبیت تعارض... 71

برخورد تک مرحله ای با تعارضات و عدم توجه به قرائن مبنایی و اغراض در استظهار از تعابیر فقهی و روایی  72

مسؤولیت مدنی مولی در برابر عبد. 75

رعایت اعتدال در تناسب توسعه های مدنی در حق عبد با حقوق مسلوبه او در شریعت اسلام. 76

تکلیف یک تشریف بوده و مختص شرفاء است و افراد دون مقدار جامعه گر چه موضوع قانون قرار می گیرند اما مخاطب آن نمی باشند  76

انواع تغییر و تقدیم قول بایع و مشتری.. 80

معنای دوم اصالت الصحه و السلامه و ابتنای آن بر کلان قاعده اقدام. 83

لزوم تحفظ از لغویت کامل حق یکی از طرفین به وسیله تضییق اختیارات معاملی طرف دیگر بدون تحمیل خسارت مالی بر او  85

مبنای صحت ظاهری.. 86

 

 

 

 

القول فی الآداب.. 93

علت تفاوت تعداد مستحبات مذکور در کتب فقهی با مستحبات مذکور در کتب اخلاقی و روایی. 93

نکاتی در باب پژوهش های مربوط به فقه قانون گذاری و فقه آداب و تربیت.. 93

63)........................................................................ قوله: و هو من اتمّ الفوائد ص 412...................................................................97

عدم توجه فعلی مؤمنین به این فوائد و نادره بودن فایده انگاری آنها در روابط معاملی مانع انصراف قصد به این موارد است   97

راه توجیه قصد مؤمنین به این فوائد و حمل رفتار آنها بر این گونه قصدها 97

انگاره ی القائیِ شارع مبنی بر حمل بر جهات ایمانی به هدف ترویج این ارزش ها یا حفظ و بقای آنها در جامعه 98

64)............................................... قوله: الرابع: عدم تزیین المتاع لیرغب فیها الجاهل ص 412..........................................99

خودخواهی معاملی مطلوب و نامطلوب در بیوع و اسواق. 99

آرامش روانی و پرهیز از هیجان از اصول فرهنگ اقتصادی و حقوق سوقیه در اقتصاد اسلامی است.. 100

مرز هیجانات کاذب و مصرف گرایانه با تزیین ممدوح و متناسب با خلقت و طبیعت اجتماعی انسان. 100

65)........................................................................ قوله: ترک معاملة الأدنین ص 417.................................................................101

معامله چرک و معامله گر چرکین مساوق خبث و پریشانی است و در امور اقتصادی مذموم بوده و با زمینه بودن اقتصاد برای رشد روحی منافات دارد  101

66)................... قوله: و قد حورف کسب فلان اذا شدّد علیه فی معاشه کأنّه میل برزقه عنه ص 417. 102

67)............................................. قوله: و المؤفین ای ذوی الآفة و النقص فی أبدانهم ص 418.......................................102

مبانی واقع گرایانه و روش منصفانه در مراعات ضعف ظاهری و حساسیت های روحی معلولین در فرهنگ سوقیه اسلام  104

68).......................................... قوله: حذراً من الزیادة و النقصان المؤدّیین الی المحرّم ص 419....................................104

69)........................................................ قوله: ترک الزیادة فی السلعة وقت النداء ص 419..................................................105

70)......................................... قوله: ترک السوم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس ص 419...................................105

71).......................................................... قوله: ترک دخول المؤمن فی سوم اخیه ص 420....................................................106

72)   قوله: و ربما استحبت اجابته لو کان مؤمناً و یحتمل الکراهة لو قلنا بکراهة طلبه لاعانته لی علی فعل المکروه! ص 421  106

تحیر در تعارض های فقهی و اخلاقی. 106

راه حل تعارض در قسم اخیر. 108

تنبیهی تربیتی. 109

نتیجه گیری در این مساله 110

73)...................................................................... قوله: ترک توکل حاضر لباد ص 421...............................................................110

اهمیت و پیچیدگی درک و توضیح این فرع و لوازم آن به ویژه با توجه به اقتصاد امروز. 110

وضعیت این فرع در کتب فقهی معتبر امامیه و عقد یک بحث مبسوط برای آن در شرح حاضر. 111

تشقیق شقوق و بررسی عرفی جهت و معنای روایت مورد استناد در این فرع و تحلیل آن. 112

روش مقایسه صدر و ذیل و غرض و سیاق کلام برای رسیدن به برداشت درست.. 113

فرصت سوزی اقتصادی و یا کاهش فرصت و رونق نیز یک ضرر مالی و سوقی محسوب می گردد. 113

کاهش سود متعارف نوعی ضرر و خسارت سوقیه است.. 114

عدم کارآمدی رویه های متعارف و فقهِ متکفل روابط مالی جزئی برای توجیه این فروع و لوازم. 115

جمع بندی غرض و مفاد روایت.. 116

کلام ابن همام حنفی در فتح القدیر. 116

تمسک به تقارن این فرع با توصیه دیگری در روایات مورد استناد و اجتماع آنها در سیاق کلام واحد برای تایید تفسیر و استظهار مختار ما از معنای این فرع  117

مخاطب این توصیه، جمعیت و اجتماع مسلمین است و این دستور ناظر به چیزی بیش از ظروف فردی و وظایف شخصی است   117

علت و مستند اشتراط برخی شروط از سوی فقهاء و راویان برای این فرع به اصل معنایی بر می گردد که از خود دستور استظهار کردیم  118

نقد سخن مفتاح الکرامه 119

نهی از فاش کردن اطلاعات اقتصادی حوزه شهری به شخص بدوی با تفسیر ما از این فرع کاملا ملائم است.. 119

علت طولانی شدن توضیحات این فرع. 120

74)........................................................................ قوله: العشرون: ترک التلقی للرکبان.................................................................120

این مستحبات مرجع شکل دهی به رفتار و قوانین اجتماعات دینی است.. 120

علت وضعیت خاص این فرع در کلمات فقهاء از نظر حکم به تحریم یا کراهت و تصحیح بطلان تصرفات متعقبه در صورت کراهت تکلیفی  121

نسبت عقد البیع و تجارت نوین و تفاوت احکام آن دو و توضیح تعلق یافتن بطلان در این مساله به تجارت نه عقد البیع  125

بار تکلیفی این فرع در وضعیت فقهی آزاد و ایستای مؤمنین در جوامع فاقد حاکمیت اجرائی دینی. 126

بار تکلیفی این فرع در صورت الزام حرکت عمومی مؤمنین به سمت دینی کردن حاکمیت جامعه 128

احتمال جریان هر دو فرضیه در شرایط مختلف محیط واقعی و متنوع زندگی مؤمنین. 129

کیفیت مراتب طولی واجبات -بنا بر غیری بودن همه اوامر- در راستای واجب نهایی دین و جریان مقدمه موصله و ترتب و فقد صلاحیت و قدرت در تکلیف در اوامر شرعی فردی و اجتماعی و اشاره فقهی به برخی مبانی مهم دینی. 130

75)........................................................... قوله: الحادی و العشرون: ترک الحکرة ص 423....................................................132

احتمال تفرع این فرع بر یک مبنای عمیق تر در مرتبه مالکیت آحاد در ظرف اجتماع. 132

76)........................................................ قوله: و انّما تثبت الحکرة فی سبعة اشیاء ص 424..................................................133

77)... قوله: و ما روی من التحدید بذلک محمول علی حصول الحاجة فی ذلک الوقت لأنّه مظنّها ص 426. 133

مبنا و شیوه شهید ثانی در استظهار از این روایت و حمل عرفی آن. 133

این فرع نیز از شؤون جمعی اولیاء صادر شده و ناظر به موضوعی جمعی است

 

.. 134

الفصل الثالث فی بیع الحیوان.. 136

توضیح ترتیب فصول کتاب متاجر و جایگاه این فصل. 137

78)................................................................ قوله: و هو قسمان؛ اناسیّ و غیره ص 430..........................................................138

 

الفصل الرابع فی بیع الثمار. 139

تنقیح جایگاه، جهت و موضوع بحث در این فصل. 140

صور و انحاء شرکت و تنقیح محل بحث.. 144

شرکت و عیب.. 146

تحلیل وضعیت اعتباری شرکت و تبیین سنخ نقصان ناشی از آن. 146

وجه اطلاق عیب بر شرکت.. 147

تقسیم بندی خیارات با توجه به خاستگاه های موضوع، محل و معروض آنها 147

جایگاه حقوقی و خاستگاه معاملی خیار شرکت و عدم مقابله آن با مال. 148

شواهد حصر عیب به مواردی که قابل مقابله با مال هستند. 148

راه کاری تحلیلی برای جعل خیار با استفاده از تحلیل اقدام عقلائی بر بیع و پیش فرض های معنایی و انگیزشی آن  149

انحاء تاثیر حکمت در محدوده ظهور لفظی حکم و توسعه یا تضییق آن. 152

نحوه علیت شرکت و عیب برای خیار و آثار ظهوری و فقهی آن. 153

تمسک به علت اصلی تر خیار عیب و عیب دانستن فشارهای روانی و اجتماعی برای انسان کریم و محترم. 154

نمونه دیگری از توجه شرع و فقه به مساله کرامت انسان در روابط حقوقی و مالی. 154

قیاس در موضوع و متعلق و تفاوت آن با قیاس در حکم. 156

تعمیم این مرتبه از کرامت به عموم افراد در دعاوی حقوقی مستلزم تمسک به مقاصد شریعت یا برخی از راه کارهای سابق ما است   156

امکان تاسیس اصل در مورد ظهور استناد افعال در وقوع قصدی و صدور عمدی آنها از فواعل. 157

روش رسیدن به پاسخ در مورد این مساله 158

وجه و مبنای اعتبار این شرط ها 159

روش متعارف فقهی در حل این مساله 159

توضیح مبنا و معنای حق الماره در صورت تعبدی بودن آن و اختصاصش به ظرف شک... 159

تعبد استنباطی و استدلالی به کمک توجیه تعبد عملی و فتوایی می آید. 160

نقد و جمع بندی نگاه تعبدی.. 161

تفاوت دقیق اماره با اصل عملی ناشی از سببیت عقلائی برای کشف واقع است و نه لسان دلیل آنها 161

روش تشخیص اماره از امور و اصول تعبدی و عدم ارتباط آن به دلیل حجیت آنها 162

منهج استنباطی کلی و منطق حل مساله و تشخیص اماره بودن و یا تعبدی بودن حکم به جواز اکل الماره 162

بررسی تفصیلی درباره وضعیت عرفی و دلالت اجتماعی روابط باغداران و شناخت زمینه اجتماعی صدور این حکم  163

روش اول برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن. 163

روش دوم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن. 163

روش سوم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن. 164

روش چهارم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان با تکیه بر شخصیت ایمانی ایشان و اسلوب حکیم شارع در ترویج و ترسیخ عمدی لوازم ایمان در جامعه 165

تفاوت مراتب شخصیت ایمانی و لوازم تشکیکی آن و تفاوت تاثیر فقهی این انگاره در استظهار از افعال و کشف قصود  165

رضایت دادن به اکل الماره لازمه دشواری نیست و پذیرش عرفی تحقق چنین رضایتی آسان است.. 165

استظهار بلاغی و تفصیلی از اخبار جواز اکل الماره گواهی بر اماره بودن بیان امام (ع) نسبت به رضایت عمومی باغداران است   166

بررسی قرائن دلالی در روایت محمد بن مروان. 167

بررسی روایت علی بن یقطین و توجه به زمانه و زمینه اجتماعی آن. 167

وجه اجتماعی در جمع بین روایت ناهیه علی بن یقطین با روایات مجوِّزه 168

نتیجه اماره بودن بیان ائمه و تجویز ایشان توجه به قرائن مختلف در اعصار و امصار گوناگون است.. 168

نقد روش های مرسوم در تحلیل مساله جواز حق الماره و بیان روش مناسب برای بررسی آن

ادامه دارد.... (ادامه در نظرات)

. 529

 

نظرات  (۲)

۰۵ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۳۸ کاربر بیان
ادامه فهرست:


الفصل الخامس فی بیع الصرف

90)........................ قوله: و یشترط فیه التقابض فی المجلس او اصطحابهما الی حین القبض ص 508

بررسی ظهور جمعی روایات این باب و احکام آن و استظهار مقصود و مبنای کلان از طرح این فروع و تمهیدات

ظهور جعل این تضییق ها در تامین اهداف معاملی

تاکید بر پایان دادن قطعی به معامله و خشکاندن زمینه اختلاف و تنازع در بیع نقدین و عدم منافات شرعی آن با بیع نسیئه ای نقدین

ظهور روایات در حرمت تکلیفی سست انگاری در چنین معامله ای

عاقبت وضعی معامله و امکان تصحیح آن پس از حصول مبیع

91)........................................ قوله: و الضابط ان المعتبر التقابض قبل تفرق المتعاقدین ص 512

جایگاه مصداق شناسی در مراحل استنباط فقهی

انواع مصادیق قابل بررسی در بحث های فقهی از نظر کتاب « فقه و عرف »

جایگاه و ظرف اجرای مصداق شناسی اجتهادی برای مفاهیم روشن عرفی

ماهیت بررسی مصداقی از سوی شهیدین در این مساله

92).............. قوله: و لایجوز التفاضل فی الجنس الواحد لانه حینئذ یجمع حکم الربا و الصرف ص 512

تقید موضوع و متعلق حکم موجب تقیید فتوا و حکم نمی شود

توضیح دقیق غرض شهیدین از این فرع

تعبیر محقق در شرایع تعبیر مناسب تری است

لزوم اهتمام به تحصیل مهارت در استفاده از قواعد ادبی و عقلائی و قرائن عرفی در استظهار از ادله و منابع فقهی

لزوم رجوع به آثار تاریخی و بازدید از موزه ها برای درک برخی از عبارات فقهی قدماء

دو نوع علم و آگاهیِ معتبر در بیع

تفاوت نقش علم در شروط مربوط به مرحله انشاء عقد با پایگاه آن در شروط مربوط به مرحله وفای به عقد

تبدلات علمی مطواری بر مبیع و نقش آن در تبدیل چندباره صحت و بطلان بیع

نو بودن این نگاه صحیح و ابتنای درک آن بر درک مباحث اعتباریات

توجیه ظاهر کلمات اصحاب و عدم صراحت تعابیر آنها در مخالفت با این نظریه صحیح

خاتمه بیع صرف؛ تعیین پذیری اعیان نقدین

جایگاه خاتمه و عدم ارتباط آن با موضوع اصلی کتاب المتاجر

تفاوت روشی شهید ثانی با علامه

لزوم اهتمام به تطبیق کاربردی و کارگاهی بحث های روشی به زبان ساده و توسعه آن برای طلاب سطوح و نیز لمعه خوانان موفق

104)................................................... قوله: فیکون جملة العقد بمنزلة بیع و صرف ص 523

پیش فرض روشی و ارتکازی این بیان

عدم تناسب این پیش فرض ریاضی با روابط وجودی و نیز اعتبارات عقلائی

106)...................... قوله: لکن لمّا لم یتعیّن الّا باختیاره الارش اذ لو ردّه لم یکن الارش ثابتاً ص 524

واکاوی پیش فرض های اعتباری و فقهی موجود در ذهن صاحب این قول

لوازم ثبوت بدل در ذمه

نگاه و نظام حقوقی موجود در پشت این قول

نگاه عرفی و پخته شهید ثانی به لوازم عقلائی مستفاد از ادله نقلی

تفاوت ادبیات گاهی کاشف از تفاوت نگاه های اساسی و زیر بنایی به فقه و نظام فقهی است


الفصل السادس فی السلف

توضیح جایگاه این فصل و نسبت آن با فصول دیگر کتاب البیع

چند ابهام درباره موضوع بیع سلف و تنقیح دقیق تر آن

ما به الامتیاز بیع سلف در مدت دار بودن تحویل مبیع است

تفاوت بیع ثمار برای چند سال با بیع ثمار به صورت سلف

112)................................................................... قوله: و الوصف الرافع للجهالة ص 530

تفاوت جهالت به ماهیت مالی مبیع با جهالت به وجود و تحقق آن در آینده و عدم امکان جریان صحت و بطلان ظاهری در مورد نخست

مقدار اوصافی که علم به آنها و رفع جهالت نسبت به آنها معتبر می باشد

113)............. قوله: و المرجع فی الاوصاف الی العرف و ربما کان العامی اعرف بها من الفقیه ص 531

مبنای ارزش کلمات فقهی قدماء و متاخرین و دلیل لزوم تتبع در کلمات فقهاء تا زمان صاحب جواهر

تقابل فقیه با عامی و مرجعیت عرف برای هر دو نفر

حضور مبیع در زمان بیع سلف منافی بیع سلف نیست

دین و ضمان پس از انعقاد بیع سلف حادث می شوند و نه قبل از آن

لزوم تحفظ بر دینی بودن مبیع پس از انعقاد بیع و بطلان بیع در اموری که نمی توانند به دین تبدیل شوند

توضیح پاسخ شهید ثانی از اشکال محقق

تنها تفاوت بیع سلف با بیوع دیگر در تأجیل تسلیم مبیع است و لا غیر

تفاوت بیع ثمار به روش سلف با روش فروش آنها در فصل بیع ثمار

تاخیر قهری و عادی در تسلیم بیع ثمار به معنای اشتراط تاخیر و تأجیل در اقباض مبیع نیست

121)................................ قوله: یلزم تسلیم شاة یمکن ان تحلب فی مقارب زمان التسلیم ص 534

نکته ای درباره مشتق اصولی و کاربرد آن در حل این فرع

123)  قوله: لأن الثمن هنا امر کلی و تعیینه بعد العقد فی شخص لا یقتضی کونه هو الثمن الذی جری علیه العقد ص 536

وضعیت طریقیت موضوعات کلیه نسبت به ثبوت محمولات برای مصادیق خارجی در قضایای حقیقی

انواع بیع از نظر کلیت و شخصیت مبیع

دلالت عناوین کلیه در مقام طلب و اراده و عدم کاشفیت تصدیقی صورت مطلوبه از مصادیق عینی خارجی

کیفیت دلالت مطلوب و مبیع کلی بر مصداق واحد

مصداق تسلیم شونده از نظر مفهومی عینا همان معقود علیه در عقد بیع نیست و همچنین منطقا مصداق آن نمی باشد

توضیح کلام ناب شهید ثانی در این مساله

اشکال بر تحریر محل نزاع و نادرستی الغاء تاجیل در معنای اصطلاحی بیع سلف

نزاع فقهی مزبور اشبه به نزاع در الفاظ معاملات است

مستند روایی فتوای شهید اول

استظهار از روایت ابن حجاج و عدم ظهور این روایت در معنای مختار شهید اول

جمع بندی

126).......................... قوله: و لا بد من کونه عام الوجود عند رأس الاجل اذا شرط الاجل ص 541

تبیین استدلال شرط کنندگان برای اعتبار این شرط

نقد این استدلال

استدراک و بیان یک نکته مهم

127)........................... قوله: لتقسیط الثمن علی الاجل ایضا و النسبة عند العقد غیر معلومه ص 544

نسبت تاثیر مالی مقبول و مشروع زمان با تورم و دیرکرد

تاملی تاریخی و عرفی در مطلق تاثیر زمان در تفاوت ثمن در بیع نقدی یک کالا و بیع سلف آن

129)............................................................ قوله: و قیل لا یجب لما فیه من المنة ص 551

بررسی تفصیلی جایگاه منت در این مساله

منت شخصی و اجتماعی در مرتبه حالت روانی و مرتبه عمل امتنانی

معنای جامع منت و لوازم آن

تنقیح محل بحث و روش پایه در حل مساله حاضر

امتنان و خود خواهی های معاملی و متعاملی بالمعنی الاخص و بالمعنی الاعم

آثار نقض اقسام خودخواهی ها و امکانات حقوقی برای تدارک آنها

تطبیق مباحث امتنان بر فرع حاضر و نقد ادله سه گانه شارح


الفصل السابع فی اقسام البیع بالنسبة الی الاخبار بالثمن و عدمه

علت طرح این تقسیم و اهمیت اهل عرف نسبت به تفاوت این اقسام

بررسی ما به الامتیاز این اقسام و وجه شرعی در تفاوت آنها

نگاهی به ترتیب فصول کتاب متاجر و چرایی واقع شدن این فصل در جایگاه کنونی

فوائد و آثار مهم مقایسه موضوع و جایگاه فصول مختلف با یکدیگر و نقش آنها در تصحیح دیدگاه اجتهادی و شیوه استنباط در مسائل مختلف

نقش استفاده از تقسیم و نگاه تحلیلی و کلان نگر و تحصیل جامع نگری به جنبه های مختلف موضوعات مسائل در تمامیت اجتهاد کارآمد و پویای اسلامی

بازنگری در ترتیب ابواب فقه و ارتباطات موجود در میان موضوعات آنها و ارائه ترتیب موجه و کارا از شؤون اختصاصی بزرگان و محققین است

تاثیر تاریخ و شرایط علمی عصر و سردمداری اجتماعی فقهاء در تحول فقه و شکوفایی نتایج اجتماعی مکتب اهل بیت علیهم السلام

احیاء مجدد نگاه به تقسیم و به روزرسانی تبویب و تقسیم فقه در عصر جدید


الفصل الثامن فی الربا

حرمت مؤکد و مفسده ویرانگر ربا

دو مرحله از تلاش فقهی برای ریشه کنی ربا

جایگاه بسیاری از حیل ربا مانند جایگاه توصیه به توریه در موارد لزوم کذب است و یک پیشنهاد دینی مطلق و ابتدائی و اصیل نیست

تفاوت مصادیق متعارف و نامتعارف در حقیقت به تفاوت شیوه های متعارف امتثال از شیوه های نا متعارف بر می گردد و اطلاقات و عمومات ناظر به کیفیت امتثال خود نیستند

مساله شیوه های متعارف امتثال و مصادیق متعارف به مساله بزرگتری به نام اعتبار استناد مصادیق و آثار به عناوین و اسباب بر می گردد

منافع نادره اشیاء معیار جواز بیع آنها نیست و استناد نادر اعتباری ندارد

مساله تعارف و عدم تعارف در شیوه امتثال غیر از مساله اطلاق و تقیید در تفسیر عقلائی سند لفظی بوده و در طول آن قرار دارد

رفع یک سوء برداشت احتمالی در مورد مشروعیت حیل ربا

سطح دوم از تغییر موضوع با بازنگری اساسی در نظام اقتصادی جامعه

اکتفاء به رویه اصلی عناوین معاملات و توصیه به تقوا در اجتناب از ربای قرضی تنها فراموش کردن مشکل اجتماعی در وادی فقه و شریعت است و نه پاسخی کارآمد به آن

رجوع به منابع عظیم روایی در حوزه های معارف و ادعیه و اخلاق و کشف مبانی و اصول فلسفه نظام مالی مبتنی بر فطرت و سپس حدس زدن راهکارهای کارآمد

ماهیت فقهی این راهکارها و عدم استغنای آنها از بررسی حکمی و نسبت فرآیند کشف راهکار با دانش فقه

وضعیت کنونی ربا در سیستم بانکداری و راهی که پیش روی طلاب و اهل علم قرار دارد

132).......................................... قوله: و ضابط الجنس هنا ما دخل تحت اللفظ الخاص ص 567

سه احتمال درباره چرایی تفاوت جنس در باب ربا با عرف و دیگر ابواب فقه

دسته بندی مرحوم محقق در مورد اجناس و تعیین مناط تجانس در باب ربا

133)................................................................. قوله: و لا بین الوالد و ولده الخ ص 568

عدم احترام مالکیت مالک ویژگی مشترک در همه مستثنیات حرمت اخذ ربا

ماهیت استظهار مجموعی و کارآیی خاص آن و نسبت آن با قیاس و استحسان

134)............................................................ قوله: لإطلاق اسم الولد علیها شرعا ص 570

دو دسته از مصادیق مفاهیم عرفی محض و روش بررسی آنها

دسته سوم از مصادیق عناوین عرفی محض و روش تعیین و تبیین آنها

جایگاه و چرایی رجوع به قرآن برای تعیین این حدود و تفاسیر و حجیت آنها

ادامه دارد...
۰۵ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۴۰ کاربر بیان
ادامه فهرست (بخش 3)

135)................................................................... قوله: و یتخلص منه بالضمیمة ص 572

تفسیر مبانی و عروق حیل بر پایه قواعد عمومی معاملات

تفاوت سفهی بودن معامله با فضولی بودن آن از جهت نوع اختلال

وجود انگیزه در بایع و مشتری برای انجام معاوضات با قیمت نا برابر

مقصد اول؛ هویت شرط عدم سفاهت در معاملات و بررسی وضعیت حیل ربا از جهت سفاهت

معادله ای برای سنجش سفهی نبودن معامله

تنفیذ تصرفات نشانه محترم شمردن تشخیص و فهم مالکین در ضغریات معادله سابق است

نظر خاص برخی فقهای معاصر و توسعه در سفاهت معاملی و صحت معامله سفهی و حصر اشکال در سفاهت معامله گر

جمع کبروی بین نظر مزبور با تقریب مختار

بررسی مفصل درک های منتهی به معاملات سفهی نما

بررسی تنفیذ و احترام چنین درک های وهمی و محاکاتی در معاملات از نظر شرع مقدس

تقسیم درکهای غیر نافذی که مسوغ ارتکاب معامله غیر متعارف می شوند و تفکیک یک قسم نافذ از آنها

بررسی قسم اول؛ عدم احترام درک ها و تصمیماتی که از سر طغیان و با علم به غیر عقلائی بودن تام معامله شکل می یابند

قسم دوم؛ درک ها و انتخاب های ناشی از ضعف نفسانی مورد اغماض و ترخیص شرع قرار دارند اما به عمومات حلیت بیع و معاملات منتسب و مستند نمی شوند و مشمول اباحه اولیه و صحت وضعی نمی گردند

قسم سوم؛ عدم احترام هیجانات صرف در روابط مالی و انتخاب های کاملا ناموجه

تفاوت نگاه های فقهی و سبک های اجتهادی در مواجهه با سبک زندگی و امور مهمه ای که از قبیل تکالیف مستقل شرعی و مولوی نیستند

حاصل سخن در بررسی وضعیت معامله دارای عوضین نامتعارف و سرنوشت اجرایی معادله مذکور در اقدام بر معامله

مقصد دوم؛ تصحیح حیل ربا در عین محدودیت مقامی آنها

حاصل سخن در شرط سفاهت و نقش آن در ارتکاب حیل نامتعارف با عوضین نامتناسب

مبانی و پیش فرض‌های تجویز این حیل در شریعت

اشکال و جواب در مورد کالا انگاری نقدین

معامله نقدین از نظر انگیزشی معامله ای سَبُک و صوری است که صرف نام دارد

بررسی کلامی الهی از امام رضا (ع) درباره تحریم ربا

توضیحاتی پیرامون این حدیث شریف و تبیین ماهیت ربا و علت حرمت آن

پاسخ به دو اشکال از برخی بزرگان بر حقیقی بودن تعلیل مذکور در روایات تحریم ربا و استفاده از آن برای تضییق در حیل ربا

تفاوت هویت و وجاهت حیل شرعی با ربا

آیا ارتکاب حیل ربا مختص مواقع اضطرار است یا اینکه شرعا مقید به ناچاری نمی باشد

مراد از اضطرار و ناچاری در این بحث و فرق آن با اضطرار موجب رفع تکلیف

جمع بین حلیت حیل ربا و اولویت نداشتن ارتکاب آنها؛ تبیین مراتب مختلف اباحه در نظام شریعت

محدودیت مزبور نه به معنای حرمت است و نه به معنای کراهت بلکه نوعی محدودیت و تفصیل عقلائی در مراتب اباحه است که آثار خاص خود را در نظام فردی و در نظام جمعی به دنبال دارد

لمیت صدور اباحه محدود در بیانات شریعت و مبنای فهم محدودیت اباحه در فرآیند فقاهت

در جایی که تعلیل و بیان حکمت برای مقایسه بین دو چیز به کار رفته است به طور حتم مایه ظهور شده و مانع امتثالاتی می شود که به تسویه بین دو قسم و الغاء تعلیل بیانجامد

تساوی مرتبه حیل با بیوع متعارف در اندراج تحت عمومات بیع موجب تکذیب و الغای روایت می شود هویت برخی مفاهیم نشان از بدلیت آنها از مصادیق اصلی دارد و این نیز طریق دیگری برای اثبات مراتب مختلف در مباحات است

بررسی مشروعیت کارکرد ارفاق و تبصره های تخفیفی در عین محدودیت آنها و اینکه توسعه در آنها موجب لغو قانون اصلی است

پیش فرض و بایسته ای دیگر برای امکان انجام چنین بررسی هایی در مباحث فقهی

مقصد سوم؛ بررسی روایات حیل باب ربا و کلمات فقهاء و مطابقت مطالب پیشین با آنها

بررسی روایات عبدالرحمن حجاج و سازگاری آنها با تفسیر مختار از جایگاه حیل

سیره امام باقر در محاجه با اهل مدینه به هدف تصحیح دیدگاه های دینی آنها و جلوگیری از استخفاف به شرایع الهی

روایت دوم عبدالرحمن بن حجاج

علت اصرار امام بر تثبیت مشروعیت این امور و احکام و لو به وسیله ترویج عملی آنها منافاتی با جایگاه محدود آنها نداشته و به معنای رضایت به ترویج اساسی این امور و اعمال نیست

تفاوت تضییق مقامی و رتبی با تقیید حکمی مصطلح

نقل برداشت و کلمات برخی از فقهاء که با این تحلیل سازگار است

نظر محقق اردبیلی

بررسی معنای عبارت علامه حلی در تذکره و مختلف

تقریر سخنان استاد الکل محقق علامه بهبهانی در رساله محاباتیه

تحصیل قدرت و زمینه تخلص از ابتلاء به حیل ربا و توصیه ای در مورد بانکداری اسلامی

استدراکی در مورد معنای حیله و جایگاه حیله در اسناد شرعی

تصریح به چند نکته

تضیق و محدودیت مقامی حیل ربا به حیله های عقلایی در باب فرار از زکات و دیگر موارد اسقاط شرط وجوب سرایت پیدا نمی کند

آزادی دفع شرط وجوب مقتضای عقلائی عدم وجوب شرط وجوب است و از قبیل حیله های علی حده و مستقلی که تشریع شده باشند، نیست

برخی خوش ذوقی های نواندیشانه که مبتنی بر برداشت های خطرناکی می باشند موجب خلط و تسویه بین مباحث مختلف شده اند

خاتمة المقال؛ بررسی محدوده مشروعیت احتیال در باب زکات و فرار از زکات به وسیله فرار از شروط وجوب و موضوع آن

بررسی روایات مجوّز ارتکاب فرار از شروط وجوب زکات

بررسی روایاتی که بین فوات شرط و فرار از شرط تفصیل می دهند

دو توجیه برای شمول زکات نسبت به ما دون نصاب در صورت فرار

توجیه شیخ الطائفه و صاحب وسائل در جمع بین این دو دسته از روایات

بررسی یک روایت جامع و مفصل در باب فرار از زکات و تفصیل بین کیفیت فرار و جعل جزایی زکات کفاره ای برای فرار صوری

نکات قابل استفاده از این روایت در مورد زکات عقوبتی

مجرای زکات عقوبتیِ کفاره ای

توسعه کفاره زکات عقوبتی به موضوع جمعیِ « فتح باب فرار از زکات »

اشکال در این توسعه و بیان ثبوت زکات تعزیری به جای کفاره ای

عدم سقوط زکات کفاره ای و امکان اسقاط محدود زکات تعزیری در صورت توبه شخص محتال

جمع بندی مطالب مربوط به فرار از زکات

سخن محقق اردبیلی در باب فرار در زکات

کلام کاشف الغطاء در باب احتیال در عبادات مالی

توضیح تفاوت حیله اصحاب سبت و حیله حضرت ایوب با حیل شرعی باب ربا و مقتضیات شرط وجوب در باب زکات

تفاوت مناهج مرسوم فقهی و اصولی با منهج ما در تبیین مشروعیت فرار از زکات و شرط وجوب و همسویی آن مناهج با نتیجه سخن ما در عدم تساوی احتیال در باب زکات با حیل باب ربا

ثمره فقهی دیگری برای مساله حیله باب ربا

لزوم تامل بیشتر در مبانی مهمی که در حل این مساله گفته شد و به کار گیری آنها در فهم شریعت در دیگر مسائل و موضوعات

136)قوله: و یصرف کل الی مخالفه و ان لم یقصده و کذا لو ضم غیر ربوی و لا یشترط فی الضمیمة ان تکون ذات وقع فی مقابل الزیادة ص 573

مقارنه ای بین فقه امامیه و فقه شافعی در این فرع

توضیح علت و مبنای فتوای امامیه در این مساله

اصالت فقهی مفاهیم و تفکیک امور اصیل از انتزاعیات و خیال پردازی های تحلیلی و ریاضی

بیان ماهیت معرفتی و کیفیت ذهنی خیال پردازی موجود در این مساله و وابستگی کامل آن به وجود حکم شرعی

ذکر نقاط مثبتی از فقه عامه و تفاوت روشی فقه مذهب جعفری با ایشان و توصیه ای مهم به طلاب محترم و روشنفکران عرصه فقه در تامل بیشتر برای درک امتیازات و ویژگی های الهی معارف و فقه امامیه

141)................. قوله: لأن قصد التخلص من الربا الذی لا یتم الا بالقصد الی بیع صحیح ... الخ ص 574

تبیین معنا و منطق استدلال شهید

نقد و بررسی روش شناسانه استدلال شهید و تاملی در مبانی و مبادی آن

142)..................................................... قوله: ردا لقیاس العلة و ... ردا لخبر الواحد ص 576


الفصل التاسع؛ فی الخیار

درآمدی در باب خیارات

الفـ : حق و حکم

بـ : نگاه فقهی به حقوق:

جـ: دسته بندی خیارات:

152)............... قوله: و لو التزم به احدهما سقط خیاره خاصة اذ لا ارتباط لحق احدهما بالآخر ص 581

تاملی در بقاء تزلزل بیع پس از مفارقت یکی از متبایعین

بازنگری در معنای مجلس عقد

اختلاف در این فرع

161)............................................................ قوله: الخامس خیار ما یفسده لیومه ص 592

تفریع و پیچیدگی برخی شقوق مربوط به این مساله

167)......... قوله: لا یسقط الخیار ببذل الغابن التفاوت و ان انتفی موجبه استصحابا لما ثبت قبله ص 598

بررسی صور چهارگانه زوال عیب و بقاء خیار عیب پس از آن و تبیین صورتی که مشابه ما نحن فیه است

171)......................... قوله: الثامن خیار العیب و هو کل ما زاد عن الخلقة الاصلیة أو نقص ص 606

نسبت خیار عیب با نفی ضرر

علت خیار عیب ضرر مالی مترتب بر عیب نیست بلکه ناشی از تفاوت مقصود و موجود است

ذکر یک فائده اصولی و مقایسه مبنای صحت بیع فرد معیب با مساله صحیح و اعم در اصول فقه

استدراکی در مورد صدق اسامی اشیاء مصنوعی بشر بر مصادیق معیب

181)........................................................... قوله: الثانی عشر خیار تعذر التسلیم ص 633

ملحقات

معرفی ملحقات

رساله ای در تحقیق عناوین کلی در فقه و اصول و اعتباریات و تفاوت معرفتی آنها با مفاهیم کلی در منطق و امور حقیقی

مشابهت صوری عناوین اعتباری و تصورات عقلی و تفاوت آنها در لوازم و نتایج منطقی

انواع عنوان کلی در حوزه شریعت و فقه

کلیت عناوینی که امور وضعی بر آنها حمل می شود و خارج از مقام طلب هستند

الفـ : عنوان کلی موصوف در مقام جعل و تشریع:

عدم مطابقت خصوصیات قضایای شرعی با قضایای حقیقی و تفاوت مفهومی در موضوعات آنها

تفاوت نحوه کاشفیت و دلالت مفهومی موضوعات اوامر در قضایای شرعی با قضایای حقیقی

دفع دخل مقدر درمورد رجوع تفاوت به دیگر مفاهیم به کار رفته در قضایای شرعی

تفاوت قضایای کلی توصیفی و مفاهیم موضوعی آنها با قضایای حقیقی و نشانه های این تفاوت

بـ : عنوان کلی موصوف در شبهات و مقام امتثال:

جـ : عنوان کلی در مقام طلب و متعلق کلی طلب

توالی فاسد کاشفیت عنوان مطلوب از خارج و تعلق طلب به مصادیق عینی

موضوع طلب در بیع شخصی نیز دقیقا بر وجود شیء عینی خارجی منطبق نیست

خاتمه

بیان موضوع عرفی ؛ فقیه یا مردم

چکیده:

1 : مبادی و مبانی نظریه « فقه و عرف »

1-1 : تحلیل قضایای شرعی به اجزای آن

2-1: طیف گسترده مفاهیم و نسبیت موضوع و حکم

3-1: تحریر مورد نزاع

2:  نظریه « فقه و عرف » ؛ تاملات و اصلاحات

1-2:  گزارشی از نظریه

2-2:  طرح نظریه در افقی دیگر

3-2: مصداق شناسی مفاهیم عرفی محض

نتیجه گیری

بررسی ظرفیت مستحبات در بهبود قانون گذاری اسلامی

چکیده

1-................................ ضرورت عقلانی بهره گیری از مستحبات در نیل به ملکات اخلاقی

2 عدم تنافی آزادی موجود در اولویت های اخلاقی با الزام قانونی آن ها

3- جایگاه مستحبات در اسلامی بودن قوانین

4-........................................................................ نگاهی به ماهیت مستحبات شرعی

5-............................................................................................. استنباطی دیگر ...

6 کاربست راهبردی ...

1-6 : تطبیق بر مصداق و استخدام مبانی

2-6 : الزامات فردی و حکومی

3-6 : ایصال الی الطریق و ایصال الی المطلوب

7 نتیجه گیری

کتابنامه


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی