کتاب اشارات فقهیه (شرح متاجر لمعه)
شرح لمعه از کتب فقهی محکم و ریشه دار حوزه های علمیه شیعی بوده و هست. این کتاب از دیرباز تا کنون متن درسی بوده است. با این حال معمولا طلابی که ذهنی عقلی و استدلالی دارند در مطالعه این کتاب -که اولین کتاب فقهی مفصل در سیر درسی حوزه است- با ابهامات مختلفی نسبت به مبانی آن و بلکه نسبت به شیوه تفکر در فقه مواجه می شوند. در غالب موارد هم تنها در جنبه های اصول فقهی به پاسخ سوالات خود می رسند و از ابعاد مختلف این کتاب استفاده نمی کنند.کتاب اشارات فقهیه بر اساس رفع همین دغدغه شکل گرفته و نگاشته شده است. پر واضح است که تامین این هدف مستلزم شرح و حاشیه نگاری بر همه شرح لمعه نیست.
این حواشی به دور از الصاق اقوال دیگران و تهیه کشکولی به نام شرح –چنانکه در برخی شروح کتب ادبیات عربی دیده می شود- در صدد تشریح مراد و برخی مبانی و روش فقهی شهیدین است. طلاب و دانشجویانی که آشنایی نسبی با مبانی فقهی و اصولی و نیز نگاه های فلسفه فقهی دارند بهتر می توانند از مطالب این شرح بهره بگیرند. «اشارات فقهیه» تلاشی است در صدد شناساندن مبانی و مختصات فقهی مذهب جعفری به نوآموزان این رشته و مطالعه آن می تواند شناختی آگاهانه تر را نسبت به رشته فقه در آنان ایجاد کرده و شور و شوق بیشتری را در تحصیل این رشته فراهم سازد.
مشخصات ظاهری:
صفحات: 579 صفحه (این کتاب مشتمل بر 181 حاشیه بر بخش متاجر از کتاب شرح لمعه (از اول تا پایان خیارات) است)
جلد: شومیز
قیمت: 110،000 تومان (با تخفیف: 750،000 تومان)
جهت تهیه کتاب، پس از اطمینان از موجودی کتاب، نسبت به واریز وجه کتاب و هزینه پستی و ارائه آدرس پستی خود اقدام کنید.
فهرست عناوینی که در این کتاب می بینید:
مقدمه
الفـ : انواع کلی شرح
بـ : تاریخچه فقه و آشنایی با خصوصیات دوران شرح لمعه
جـ: سطح بندی ملکه و مرتبه اجتهاد و معانی آن بر پایه تفاوت ادله اعتبار اجتهاد
د: درباره کتاب حاضر:
دفتر یکم: مکاسب محرمه
گفتاری در باب نسبت بحث مکاسب محرمه با کتاب بیع
فقه ماده بیع و فقه صورت بیع
علت عدم طرح ربای معاوضی در مکاسب محرمه
تشریح مقدمه شهید ثانی
بررسی اعانه بر اثم و عناصر لازم برای تحقق آن
دفتر دوم : کتاب البیع
الفصل الثانی فی عقد البیع و آدابه
القول فی عقد البیع
اعتبارات و عناوین و اسامی مختلف اشیاء در ظرف تکوین و ظروف عرف عام و خاص
معانی سه گانه اصالة الصحة در حوزه اعمال و عناوین اعتباری
اشکال و جوابی درباره تمسک به ظهور اولیه مفاهیم برای الغای قیود و ترتیب های احتمالی
ریشه اختلاف در صحت عقد فضولی
مناقشه در صدق غرر
بررسیِ کلان قاعده اقدام و دلالت آن
آیا علم به ممنوعیت شرعی یا قانونی یک کاری موجب لغویت قصد فاعل آن خواهد شد؟
عدم نقض قاعده کلی مربوط به قصد و لغویت طلب امر نا ممکن
محوریت تحقق عقلائی و عرفی بیع و ارتباط معاملی و رجوع بسیاری از شروط به آن
نکته مهمی در تحقیق اجماع
طرح یک پرسش مهم
سه رویکرد مختلف در وجه اعتبار قدرت
ملزومات و لوازم قول مشهور
معنایی جدید از بطلان در فقه و محیط عقلاء
لوازم پذیرش بطلان ظاهری
راه حلی عرفی و روان برای توجیه تعبیر شارح شهید
روش استنباطی جامع و ریشه نگر شهیدین در تفسیر ادله و پیش گیری از تثبیت تعارض
برخورد تک مرحله ای با تعارضات و عدم توجه به قرائن مبنایی و اغراض در استظهار از تعابیر فقهی و روایی
مسؤولیت مدنی مولی در برابر عبد
رعایت اعتدال در تناسب توسعه های مدنی در حق عبد با حقوق مسلوبه او در شریعت اسلام
تکلیف یک تشریف بوده و مختص شرفاء است و افراد دون مقدار جامعه گر چه موضوع قانون قرار می گیرند اما مخاطب آن نمی باشند
انواع تغییر و تقدیم قول بایع و مشتری
معنای دوم اصالت الصحه و السلامه و ابتنای آن بر کلان قاعده اقدام
لزوم تحفظ از لغویت کامل حق یکی از طرفین به وسیله تضییق اختیارات معاملی طرف دیگر بدون تحمیل خسارت مالی بر او
مبنای صحت ظاهری
القول فی الآداب
علت تفاوت تعداد مستحبات مذکور در کتب فقهی با مستحبات مذکور در کتب اخلاقی و روایی
نکاتی در باب پژوهش های مربوط به فقه قانون گذاری و فقه آداب و تربیت
63)........................................................................ قوله: و هو من اتمّ الفوائد ص 412
عدم توجه فعلی مؤمنین به این فوائد و نادره بودن فایده انگاری آنها در روابط معاملی مانع انصراف قصد به این موارد است
راه توجیه قصد مؤمنین به این فوائد و حمل رفتار آنها بر این گونه قصدها
انگاره ی القائیِ شارع مبنی بر حمل بر جهات ایمانی به هدف ترویج این ارزش ها یا حفظ و بقای آنها در جامعه
64)............................................... قوله: الرابع: عدم تزیین المتاع لیرغب فیها الجاهل ص 412
خودخواهی معاملی مطلوب و نامطلوب در بیوع و اسواق
آرامش روانی و پرهیز از هیجان از اصول فرهنگ اقتصادی و حقوق سوقیه در اقتصاد اسلامی است
مرز هیجانات کاذب و مصرف گرایانه با تزیین ممدوح و متناسب با خلقت و طبیعت اجتماعی انسان
65)........................................................................ قوله: ترک معاملة الأدنین ص 417
معامله چرک و معامله گر چرکین مساوق خبث و پریشانی است و در امور اقتصادی مذموم بوده و با زمینه بودن اقتصاد برای رشد روحی منافات دارد
66)................... قوله: و قد حورف کسب فلان اذا شدّد علیه فی معاشه کأنّه میل برزقه عنه ص 417
67)............................................. قوله: و المؤفین ای ذوی الآفة و النقص فی أبدانهم ص 418
مبانی واقع گرایانه و روش منصفانه در مراعات ضعف ظاهری و حساسیت های روحی معلولین در فرهنگ سوقیه اسلام
68).......................................... قوله: حذراً من الزیادة و النقصان المؤدّیین الی المحرّم ص 419
69)........................................................ قوله: ترک الزیادة فی السلعة وقت النداء ص 419
70)......................................... قوله: ترک السوم ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس ص 419
71).......................................................... قوله: ترک دخول المؤمن فی سوم اخیه ص 420
72) قوله: و ربما استحبت اجابته لو کان مؤمناً و یحتمل الکراهة لو قلنا بکراهة طلبه لاعانته لی علی فعل المکروه! ص 421
تحیر در تعارض های فقهی و اخلاقی
راه حل تعارض در قسم اخیر
تنبیهی تربیتی
نتیجه گیری در این مساله
73)...................................................................... قوله: ترک توکل حاضر لباد ص 421
اهمیت و پیچیدگی درک و توضیح این فرع و لوازم آن به ویژه با توجه به اقتصاد امروز
وضعیت این فرع در کتب فقهی معتبر امامیه و عقد یک بحث مبسوط برای آن در شرح حاضر
تشقیق شقوق و بررسی عرفی جهت و معنای روایت مورد استناد در این فرع و تحلیل آن
روش مقایسه صدر و ذیل و غرض و سیاق کلام برای رسیدن به برداشت درست
فرصت سوزی اقتصادی و یا کاهش فرصت و رونق نیز یک ضرر مالی و سوقی محسوب می گردد
کاهش سود متعارف نوعی ضرر و خسارت سوقیه است
عدم کارآمدی رویه های متعارف و فقهِ متکفل روابط مالی جزئی برای توجیه این فروع و لوازم
جمع بندی غرض و مفاد روایت
کلام ابن همام حنفی در فتح القدیر
تمسک به تقارن این فرع با توصیه دیگری در روایات مورد استناد و اجتماع آنها در سیاق کلام واحد برای تایید تفسیر و استظهار مختار ما از معنای این فرع
مخاطب این توصیه، جمعیت و اجتماع مسلمین است و این دستور ناظر به چیزی بیش از ظروف فردی و وظایف شخصی است
علت و مستند اشتراط برخی شروط از سوی فقهاء و راویان برای این فرع به اصل معنایی بر می گردد که از خود دستور استظهار کردیم
نقد سخن مفتاح الکرامه
نهی از فاش کردن اطلاعات اقتصادی حوزه شهری به شخص بدوی با تفسیر ما از این فرع کاملا ملائم است
علت طولانی شدن توضیحات این فرع
74)........................................................................ قوله: العشرون: ترک التلقی للرکبان
این مستحبات مرجع شکل دهی به رفتار و قوانین اجتماعات دینی است
علت وضعیت خاص این فرع در کلمات فقهاء از نظر حکم به تحریم یا کراهت و تصحیح بطلان تصرفات متعقبه در صورت کراهت تکلیفی
نسبت عقد البیع و تجارت نوین و تفاوت احکام آن دو و توضیح تعلق یافتن بطلان در این مساله به تجارت نه عقد البیع
بار تکلیفی این فرع در وضعیت فقهی آزاد و ایستای مؤمنین در جوامع فاقد حاکمیت اجرائی دینی
بار تکلیفی این فرع در صورت الزام حرکت عمومی مؤمنین به سمت دینی کردن حاکمیت جامعه
احتمال جریان هر دو فرضیه در شرایط مختلف محیط واقعی و متنوع زندگی مؤمنین
کیفیت مراتب طولی واجبات -بنا بر غیری بودن همه اوامر- در راستای واجب نهایی دین و جریان مقدمه موصله و ترتب و فقد صلاحیت و قدرت در تکلیف در اوامر شرعی فردی و اجتماعی و اشاره فقهی به برخی مبانی مهم دینی
75)........................................................... قوله: الحادی و العشرون: ترک الحکرة ص 423
احتمال تفرع این فرع بر یک مبنای عمیق تر در مرتبه مالکیت آحاد در ظرف اجتماع
76)........................................................ قوله: و انّما تثبت الحکرة فی سبعة اشیاء ص 424
77)... قوله: و ما روی من التحدید بذلک محمول علی حصول الحاجة فی ذلک الوقت لأنّه مظنّها ص 426
مبنا و شیوه شهید ثانی در استظهار از این روایت و حمل عرفی آن
این فرع نیز از شؤون جمعی اولیاء صادر شده و ناظر به موضوعی جمعی است
الفصل الثالث فی بیع الحیوان
توضیح ترتیب فصول کتاب متاجر و جایگاه این فصل
78)................................................................ قوله: و هو قسمان؛ اناسیّ و غیره ص 430
الفصل الرابع فی بیع الثمار
تنقیح جایگاه، جهت و موضوع بحث در این فصل
صور و انحاء شرکت و تنقیح محل بحث
شرکت و عیب
تحلیل وضعیت اعتباری شرکت و تبیین سنخ نقصان ناشی از آن
وجه اطلاق عیب بر شرکت
تقسیم بندی خیارات با توجه به خاستگاه های موضوع، محل و معروض آنها
جایگاه حقوقی و خاستگاه معاملی خیار شرکت و عدم مقابله آن با مال
شواهد حصر عیب به مواردی که قابل مقابله با مال هستند
راه کاری تحلیلی برای جعل خیار با استفاده از تحلیل اقدام عقلائی بر بیع و پیش فرض های معنایی و انگیزشی آن
انحاء تاثیر حکمت در محدوده ظهور لفظی حکم و توسعه یا تضییق آن
نحوه علیت شرکت و عیب برای خیار و آثار ظهوری و فقهی آن
تمسک به علت اصلی تر خیار عیب و عیب دانستن فشارهای روانی و اجتماعی برای انسان کریم و محترم
نمونه دیگری از توجه شرع و فقه به مساله کرامت انسان در روابط حقوقی و مالی
قیاس در موضوع و متعلق و تفاوت آن با قیاس در حکم
تعمیم این مرتبه از کرامت به عموم افراد در دعاوی حقوقی مستلزم تمسک به مقاصد شریعت یا برخی از راه کارهای سابق ما است
امکان تاسیس اصل در مورد ظهور استناد افعال در وقوع قصدی و صدور عمدی آنها از فواعل
روش رسیدن به پاسخ در مورد این مساله
وجه و مبنای اعتبار این شرط ها
روش متعارف فقهی در حل این مساله
توضیح مبنا و معنای حق الماره در صورت تعبدی بودن آن و اختصاصش به ظرف شک
تعبد استنباطی و استدلالی به کمک توجیه تعبد عملی و فتوایی می آید
نقد و جمع بندی نگاه تعبدی
تفاوت دقیق اماره با اصل عملی ناشی از سببیت عقلائی برای کشف واقع است و نه لسان دلیل آنها
روش تشخیص اماره از امور و اصول تعبدی و عدم ارتباط آن به دلیل حجیت آنها
منهج استنباطی کلی و منطق حل مساله و تشخیص اماره بودن و یا تعبدی بودن حکم به جواز اکل الماره
بررسی تفصیلی درباره وضعیت عرفی و دلالت اجتماعی روابط باغداران و شناخت زمینه اجتماعی صدور این حکم
روش اول برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن
روش دوم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن
روش سوم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان و نقد آن
روش چهارم برای اثبات ارتکاز عرفی رضایتمندانه مالکان با تکیه بر شخصیت ایمانی ایشان و اسلوب حکیم شارع در ترویج و ترسیخ عمدی لوازم ایمان در جامعه
تفاوت مراتب شخصیت ایمانی و لوازم تشکیکی آن و تفاوت تاثیر فقهی این انگاره در استظهار از افعال و کشف قصود
رضایت دادن به اکل الماره لازمه دشواری نیست و پذیرش عرفی تحقق چنین رضایتی آسان است
استظهار بلاغی و تفصیلی از اخبار جواز اکل الماره گواهی بر اماره بودن بیان امام (ع) نسبت به رضایت عمومی باغداران است
بررسی قرائن دلالی در روایت محمد بن مروان
بررسی روایت علی بن یقطین و توجه به زمانه و زمینه اجتماعی آن
وجه اجتماعی در جمع بین روایت ناهیه علی بن یقطین با روایات مجوِّزه
نتیجه اماره بودن بیان ائمه و تجویز ایشان توجه به قرائن مختلف در اعصار و امصار گوناگون است
نقد روش های مرسوم در تحلیل مساله جواز حق الماره و بیان روش مناسب برای بررسی آن
ادامه دارد.... (ادامه در نظرات)
الفصل الخامس فی بیع الصرف
90)........................ قوله: و یشترط فیه التقابض فی المجلس او اصطحابهما الی حین القبض ص 508
بررسی ظهور جمعی روایات این باب و احکام آن و استظهار مقصود و مبنای کلان از طرح این فروع و تمهیدات
ظهور جعل این تضییق ها در تامین اهداف معاملی
تاکید بر پایان دادن قطعی به معامله و خشکاندن زمینه اختلاف و تنازع در بیع نقدین و عدم منافات شرعی آن با بیع نسیئه ای نقدین
ظهور روایات در حرمت تکلیفی سست انگاری در چنین معامله ای
عاقبت وضعی معامله و امکان تصحیح آن پس از حصول مبیع
91)........................................ قوله: و الضابط ان المعتبر التقابض قبل تفرق المتعاقدین ص 512
جایگاه مصداق شناسی در مراحل استنباط فقهی
انواع مصادیق قابل بررسی در بحث های فقهی از نظر کتاب « فقه و عرف »
جایگاه و ظرف اجرای مصداق شناسی اجتهادی برای مفاهیم روشن عرفی
ماهیت بررسی مصداقی از سوی شهیدین در این مساله
92).............. قوله: و لایجوز التفاضل فی الجنس الواحد لانه حینئذ یجمع حکم الربا و الصرف ص 512
تقید موضوع و متعلق حکم موجب تقیید فتوا و حکم نمی شود
توضیح دقیق غرض شهیدین از این فرع
تعبیر محقق در شرایع تعبیر مناسب تری است
لزوم اهتمام به تحصیل مهارت در استفاده از قواعد ادبی و عقلائی و قرائن عرفی در استظهار از ادله و منابع فقهی
لزوم رجوع به آثار تاریخی و بازدید از موزه ها برای درک برخی از عبارات فقهی قدماء
دو نوع علم و آگاهیِ معتبر در بیع
تفاوت نقش علم در شروط مربوط به مرحله انشاء عقد با پایگاه آن در شروط مربوط به مرحله وفای به عقد
تبدلات علمی مطواری بر مبیع و نقش آن در تبدیل چندباره صحت و بطلان بیع
نو بودن این نگاه صحیح و ابتنای درک آن بر درک مباحث اعتباریات
توجیه ظاهر کلمات اصحاب و عدم صراحت تعابیر آنها در مخالفت با این نظریه صحیح
خاتمه بیع صرف؛ تعیین پذیری اعیان نقدین
جایگاه خاتمه و عدم ارتباط آن با موضوع اصلی کتاب المتاجر
تفاوت روشی شهید ثانی با علامه
لزوم اهتمام به تطبیق کاربردی و کارگاهی بحث های روشی به زبان ساده و توسعه آن برای طلاب سطوح و نیز لمعه خوانان موفق
104)................................................... قوله: فیکون جملة العقد بمنزلة بیع و صرف ص 523
پیش فرض روشی و ارتکازی این بیان
عدم تناسب این پیش فرض ریاضی با روابط وجودی و نیز اعتبارات عقلائی
106)...................... قوله: لکن لمّا لم یتعیّن الّا باختیاره الارش اذ لو ردّه لم یکن الارش ثابتاً ص 524
واکاوی پیش فرض های اعتباری و فقهی موجود در ذهن صاحب این قول
لوازم ثبوت بدل در ذمه
نگاه و نظام حقوقی موجود در پشت این قول
نگاه عرفی و پخته شهید ثانی به لوازم عقلائی مستفاد از ادله نقلی
تفاوت ادبیات گاهی کاشف از تفاوت نگاه های اساسی و زیر بنایی به فقه و نظام فقهی است
الفصل السادس فی السلف
توضیح جایگاه این فصل و نسبت آن با فصول دیگر کتاب البیع
چند ابهام درباره موضوع بیع سلف و تنقیح دقیق تر آن
ما به الامتیاز بیع سلف در مدت دار بودن تحویل مبیع است
تفاوت بیع ثمار برای چند سال با بیع ثمار به صورت سلف
112)................................................................... قوله: و الوصف الرافع للجهالة ص 530
تفاوت جهالت به ماهیت مالی مبیع با جهالت به وجود و تحقق آن در آینده و عدم امکان جریان صحت و بطلان ظاهری در مورد نخست
مقدار اوصافی که علم به آنها و رفع جهالت نسبت به آنها معتبر می باشد
113)............. قوله: و المرجع فی الاوصاف الی العرف و ربما کان العامی اعرف بها من الفقیه ص 531
مبنای ارزش کلمات فقهی قدماء و متاخرین و دلیل لزوم تتبع در کلمات فقهاء تا زمان صاحب جواهر
تقابل فقیه با عامی و مرجعیت عرف برای هر دو نفر
حضور مبیع در زمان بیع سلف منافی بیع سلف نیست
دین و ضمان پس از انعقاد بیع سلف حادث می شوند و نه قبل از آن
لزوم تحفظ بر دینی بودن مبیع پس از انعقاد بیع و بطلان بیع در اموری که نمی توانند به دین تبدیل شوند
توضیح پاسخ شهید ثانی از اشکال محقق
تنها تفاوت بیع سلف با بیوع دیگر در تأجیل تسلیم مبیع است و لا غیر
تفاوت بیع ثمار به روش سلف با روش فروش آنها در فصل بیع ثمار
تاخیر قهری و عادی در تسلیم بیع ثمار به معنای اشتراط تاخیر و تأجیل در اقباض مبیع نیست
121)................................ قوله: یلزم تسلیم شاة یمکن ان تحلب فی مقارب زمان التسلیم ص 534
نکته ای درباره مشتق اصولی و کاربرد آن در حل این فرع
123) قوله: لأن الثمن هنا امر کلی و تعیینه بعد العقد فی شخص لا یقتضی کونه هو الثمن الذی جری علیه العقد ص 536
وضعیت طریقیت موضوعات کلیه نسبت به ثبوت محمولات برای مصادیق خارجی در قضایای حقیقی
انواع بیع از نظر کلیت و شخصیت مبیع
دلالت عناوین کلیه در مقام طلب و اراده و عدم کاشفیت تصدیقی صورت مطلوبه از مصادیق عینی خارجی
کیفیت دلالت مطلوب و مبیع کلی بر مصداق واحد
مصداق تسلیم شونده از نظر مفهومی عینا همان معقود علیه در عقد بیع نیست و همچنین منطقا مصداق آن نمی باشد
توضیح کلام ناب شهید ثانی در این مساله
اشکال بر تحریر محل نزاع و نادرستی الغاء تاجیل در معنای اصطلاحی بیع سلف
نزاع فقهی مزبور اشبه به نزاع در الفاظ معاملات است
مستند روایی فتوای شهید اول
استظهار از روایت ابن حجاج و عدم ظهور این روایت در معنای مختار شهید اول
جمع بندی
126).......................... قوله: و لا بد من کونه عام الوجود عند رأس الاجل اذا شرط الاجل ص 541
تبیین استدلال شرط کنندگان برای اعتبار این شرط
نقد این استدلال
استدراک و بیان یک نکته مهم
127)........................... قوله: لتقسیط الثمن علی الاجل ایضا و النسبة عند العقد غیر معلومه ص 544
نسبت تاثیر مالی مقبول و مشروع زمان با تورم و دیرکرد
تاملی تاریخی و عرفی در مطلق تاثیر زمان در تفاوت ثمن در بیع نقدی یک کالا و بیع سلف آن
129)............................................................ قوله: و قیل لا یجب لما فیه من المنة ص 551
بررسی تفصیلی جایگاه منت در این مساله
منت شخصی و اجتماعی در مرتبه حالت روانی و مرتبه عمل امتنانی
معنای جامع منت و لوازم آن
تنقیح محل بحث و روش پایه در حل مساله حاضر
امتنان و خود خواهی های معاملی و متعاملی بالمعنی الاخص و بالمعنی الاعم
آثار نقض اقسام خودخواهی ها و امکانات حقوقی برای تدارک آنها
تطبیق مباحث امتنان بر فرع حاضر و نقد ادله سه گانه شارح
الفصل السابع فی اقسام البیع بالنسبة الی الاخبار بالثمن و عدمه
علت طرح این تقسیم و اهمیت اهل عرف نسبت به تفاوت این اقسام
بررسی ما به الامتیاز این اقسام و وجه شرعی در تفاوت آنها
نگاهی به ترتیب فصول کتاب متاجر و چرایی واقع شدن این فصل در جایگاه کنونی
فوائد و آثار مهم مقایسه موضوع و جایگاه فصول مختلف با یکدیگر و نقش آنها در تصحیح دیدگاه اجتهادی و شیوه استنباط در مسائل مختلف
نقش استفاده از تقسیم و نگاه تحلیلی و کلان نگر و تحصیل جامع نگری به جنبه های مختلف موضوعات مسائل در تمامیت اجتهاد کارآمد و پویای اسلامی
بازنگری در ترتیب ابواب فقه و ارتباطات موجود در میان موضوعات آنها و ارائه ترتیب موجه و کارا از شؤون اختصاصی بزرگان و محققین است
تاثیر تاریخ و شرایط علمی عصر و سردمداری اجتماعی فقهاء در تحول فقه و شکوفایی نتایج اجتماعی مکتب اهل بیت علیهم السلام
احیاء مجدد نگاه به تقسیم و به روزرسانی تبویب و تقسیم فقه در عصر جدید
الفصل الثامن فی الربا
حرمت مؤکد و مفسده ویرانگر ربا
دو مرحله از تلاش فقهی برای ریشه کنی ربا
جایگاه بسیاری از حیل ربا مانند جایگاه توصیه به توریه در موارد لزوم کذب است و یک پیشنهاد دینی مطلق و ابتدائی و اصیل نیست
تفاوت مصادیق متعارف و نامتعارف در حقیقت به تفاوت شیوه های متعارف امتثال از شیوه های نا متعارف بر می گردد و اطلاقات و عمومات ناظر به کیفیت امتثال خود نیستند
مساله شیوه های متعارف امتثال و مصادیق متعارف به مساله بزرگتری به نام اعتبار استناد مصادیق و آثار به عناوین و اسباب بر می گردد
منافع نادره اشیاء معیار جواز بیع آنها نیست و استناد نادر اعتباری ندارد
مساله تعارف و عدم تعارف در شیوه امتثال غیر از مساله اطلاق و تقیید در تفسیر عقلائی سند لفظی بوده و در طول آن قرار دارد
رفع یک سوء برداشت احتمالی در مورد مشروعیت حیل ربا
سطح دوم از تغییر موضوع با بازنگری اساسی در نظام اقتصادی جامعه
اکتفاء به رویه اصلی عناوین معاملات و توصیه به تقوا در اجتناب از ربای قرضی تنها فراموش کردن مشکل اجتماعی در وادی فقه و شریعت است و نه پاسخی کارآمد به آن
رجوع به منابع عظیم روایی در حوزه های معارف و ادعیه و اخلاق و کشف مبانی و اصول فلسفه نظام مالی مبتنی بر فطرت و سپس حدس زدن راهکارهای کارآمد
ماهیت فقهی این راهکارها و عدم استغنای آنها از بررسی حکمی و نسبت فرآیند کشف راهکار با دانش فقه
وضعیت کنونی ربا در سیستم بانکداری و راهی که پیش روی طلاب و اهل علم قرار دارد
132).......................................... قوله: و ضابط الجنس هنا ما دخل تحت اللفظ الخاص ص 567
سه احتمال درباره چرایی تفاوت جنس در باب ربا با عرف و دیگر ابواب فقه
دسته بندی مرحوم محقق در مورد اجناس و تعیین مناط تجانس در باب ربا
133)................................................................. قوله: و لا بین الوالد و ولده الخ ص 568
عدم احترام مالکیت مالک ویژگی مشترک در همه مستثنیات حرمت اخذ ربا
ماهیت استظهار مجموعی و کارآیی خاص آن و نسبت آن با قیاس و استحسان
134)............................................................ قوله: لإطلاق اسم الولد علیها شرعا ص 570
دو دسته از مصادیق مفاهیم عرفی محض و روش بررسی آنها
دسته سوم از مصادیق عناوین عرفی محض و روش تعیین و تبیین آنها
جایگاه و چرایی رجوع به قرآن برای تعیین این حدود و تفاسیر و حجیت آنها
ادامه دارد...